Recognizing the signs of a burned cylinder head is essential to preventing major damage to your vehicle. The “cylinder head” or “head” is a crucial engine component that seals the top of the cylinders, and a broken cylinder head can cause significant problems. Here are some symptoms and signs to look for to determine if your cylinder head is damaged or burned.
1. Engine power loss
One of the first signs of a blown cylinder head is a loss of engine power. This can be due to compression escaping from the cylinders, which prevents the engine from running efficiently.
2. Engine overheating
Overheating is a common and significant sign. If the cylinder head is compromised, it may not be able to keep coolant in the cooling system, leading to increased engine temperatures.
3. Presence of coolant in the engine oil
Checking the engine oil can reveal the presence of coolant, a sure sign that the cylinder head may be cracked. This can show up as a whitish or foamy substance on the oil filler cap or dipsticks.
4. White smoke emission from the exhaust
Excessive white smoke from the exhaust, especially after the engine is warm, indicates that coolant may be burned in the combustion chamber, a sign of a damaged cylinder head.
5. Refrigerant leak without visible leaks
If the coolant level steadily drops with no signs of external leakage, it could be a clue that it is entering the engine due to a compromised cylinder head.
6. Air bubbles in the cooling system
Air bubbles in the cooling system can be a sign of a bad head gasket. This allows combustion gases to enter the cooling system, creating air bubbles.
7. Diagnostic tests
To confirm suspicions, various diagnostic tests can be performed such as a pressure test of the cooling system, a test of exhaust gases in the coolant, or an engine compression scan.
Recognizing these signs can help you take timely action, reducing the risk of more serious engine damage. If you suspect that your cylinder head is damaged, it is important to contact a professional mechanic for a thorough diagnosis and to discuss repair options.
1 comment
Antonio sibelli
Io ho una Ssanghiong Acsyon 2000 anno 2010 ho un problema che mi si accende sempre il sensore di refrigerazione delle volte succede anche a motore quasi freddo credendo un gusto elettronico fatto ricontrollare la centralina e poi rimappata, cmq succede ugualmente che la spia del raffreddamento si accende ma la macchina cammina e viaggia normalmente non perde potenza cosa succede se poi si riaccende e mi fa depotenziare il motore però non consuma olio mi fa solo pressione nel impianto della vasca di controllo liquido non bolle ma caccia il liquido dal tappo se spengo la macchina e poi riaccendi ritorno normale tutto e viaggia come se non fosse successo niente la macchina non perde potenza, ma dopo un bel po’ di km si riaccendi, delle volte si accede altre spie come non si capisce, cmq rimappata la centralina sostituzione del conta km ma tutto inutile laccenzione va bene oli non lo consuma, è torna sempre tutto normale non perde potenza il motore è va avanti tutto normale, ma ad un certo punto si riaccendi il sensore di refrigerazione. Io vi faccio una domanda ma non è che c’è qualche altro problema di aspirazione da altre parti